Periode 6


In deze periode heb ik Gregor Schneider ontdekt. Dit is een voorname mededeling omdat ik voorheen nog nooit een 'idool' heb gehad. Een kunstenaar waar ik echt tegenop kijk. Die een niveau heeft bereikt die in mijn lijn ligt, maar wat veel hoger ligt. Hij heeft ook zeker mijn werk de goede kant op geschopt. Mede deze periode ben ik tot het besef gekomen dat ik mijn handelingen meer moet onderbouwen. Bewuster handelen. Gevoel en ratio als gelijken beschouwen in de totstandkoming van een werk.

Of klik hier om het filmpje op Youtube te bekijken

Dit project met de boomstam gaat over een filosofische benadering hoe mensen aannames maken.
Men ziet iets, en neemt aan dat het zo is. Natuurlijk, je herkent dingen, je vormt daar een beeld van, zodat je er grip op hebt. Anders zou je steeds voor verrassingen komen te staan als niets houvast heeft. Dit gaat over het uit zijn verband halen van een actie. 
De actie wordt tot de klap zo ver geabstraheerd dat het doet lijken alsof het een stilleven is of iets dergelijks. Bij de klap wordt duidelijk dat het hier in essentie om de oorspronkelijke daad gaat. Het simpel doorhakken van het blok.

Het terughalen van de essentie, het doorbreken van interpretaties speelt hierin de rol.




 







   
Ik heb hier een plank van een schildersezel gebruikt waar mensen hun papier op vastplakken. De verflijnen heb ik gebruikt als beginpunt. Door het rood te verven heb ik de hele geschiedenis van alle lijnen in één klap omgetoverd tot één beeld. Ik ben hier doorgegaan op iets dat er al was. Een simpele actie, maar de actie is hier ook het werk.

Ik ben af aan het stappen van het maken van esthetisch werk.



Of klik hier om het filmpje op Youtube te bekijken



Hieronder zie tekeningen die ik tijdens deze periode heb gemaakt. De eerstvolgende zijn beïnvloed door de kunstenaar Gregor Schneider. Ze zijn heel gedetailleerd, maar soberder. Het zijn ruimtes waar een beleving aan toe is gebracht.

De donkere onlogische ruimte linksboven in de tekeningen hierboven staat centraal.
Er is daar iets, maar je mag het ook weer niet zien. Waar gaat het naartoe? Ik probeer hier meer de nadruk te leggen op datgene wat mijn beleving aanzet in dit soort ruimtes.