Muziek, beeld en schrijven.
De verbeeldende muziek inspireert mij ook om te gaan schrijven.
Wanneer resultaten van verschillende benaderingen overeenkomen, kun je stellen dat er harmonie is tussen de werken. Mijn doel is om de verschillende resultaten te laten samensmelten.
In poëzie gebruik je een verbeeldende tekst, dit is met 3D werk net zo.
Je kunt dus door een geluid, of muziekstuk te benaderen op verschillende manieren, van elke benadering iets leren en dit in één 'gesamt' kunstwerk samenbrengen. Dat is mijn filosofie van mijn werk.
De traan waarbij je stilstaat,
Het is er één van vreugde.
Maar ik huilde toch?
Het volgen van haar pad,
over mijn gelaat. In het
zwaarst van de strijd geeft ze
adempauze.
Als het moment waarop de
vonk van het zwaard afspat
wanneer het staal elkaar raakt.
Een vertraging.
Een tijdelijke stopzetting.
Een traan waarbij je stilstaat.
Gemaakt op William Basinski - Melancholia 12
De eerste foto's van het 3D beeld.
Beeld naar aanleiding van het nummer Dlp-6 (William Basinski)
Sfeerfoto's
Gemaakt op William Basinski - Melancholia 14
Gemaakt op William Basinski - Melancholia 12
Gemaakt op William Basinski - Dlp 2
Gemaakt op William Basinski - Dlp 6
Gemaakt op William Basinski - Dlp 6
Gemaakt op William Basinski - Melancholia 14
Gemaakt op William Basinski - Melancholia 7
Tekeningen zijn gemaakt op soundscapes.
Een soundscape is een soort landschap, sfeerbeeld van geluiden. Het is muziek waar de beleving centraal staat. Dus
niet het ritmiek of de beheersing van instrumenten. Het zijn vaak lange
nummers die een bepaalde beleving, gevoel of actie vertegenwoordigen.
De artiest speelt kies zijn geluiden dus heel bewust, dit in
tegenstelling tot een gitaarheld, die speelt aan de hand van techniek en
gevoel wat hij met één instrument beheerst. De
benadering van het maken van een goede soundscape komt dus overeen met
de keuzes van een kunstenaar om tot een beeld te komen.
Ik draai het weer om. Mijn
onderzoek gaat over het vinden van beeld, het kiezen van kleur en vorm
aan de hand van deze muziekstukken. Dit is ergens 2e hands, omdat de
bron niet bij mij ligt. Ik zie dat niet als negatief, omdat mijn
onderzoek een hoger doel betreft. Het laten harmoniseren van beeld en geluid.
Dit onderzoek is dus een opstap, een beginstap.
Gemaakt op Steve Roach - Afterlight
Industrie terrein met veel vrachtauto's
Gemaakt op Autechre
Gemaakt op Autechre and the Hafler Trio
Gemaakt op Greyhound
Gemaakt op Teeth of the Sea